کمی درباره زرتشت

خرد منتهی است و خدا نا منتها، خرد آفریده است و خدا آفریننده. حتی نمی توان خدا را ستود، زیرا در تعریف گنجانیده نیست، و او را آنگونه که هست، نمی توان در توصیف اورد. بنابراین کسانی که او را تحت نام وصف می آورند کار نا شایستی می کنند.

زرتشت بر خلاف خرافات و موهومات دوره خود قیام کرد. قربانی و پیش کشی نذرها و پرداخت باج و خراج به کاهنان و قبول زور و بیداد از سوی فرمانروایان خودکامه و زهد و ریاضت را مردود شمرده و از کردار اهریمن معرفی نموده است.

زرتشت عبادت را فقط خدمت به مردم و پیروی از سه اصل: اندیشه و گفتار و کردار نیک معرفی کرده است.

عبادت جز اندیشه و گفتارو کردار نیک چیزی نیست.

کسی که در منش، یعنی اندیشه و در گفتارو کردار خود، همیشه از قانون راستی و نظام حق( اشه ) پیروی کند، عبادت کرده و زندگی را برای خود و خانواده و شهر آسان و نیک کرده است.

کار و کوشش در سایه راستی و نیک منشی و کوشش در توسعه زندگانی راحت و ایجاد ثروت و قدرت کافی برای حفظ استقلال به دست می اید که بهترین عبادتهاست.

زرتشت به تکرار و بارها گفته استکه کرپن ها را که به نام دین شما را می فریبند، فرمان نبرید و به آنان به عنوان انجام کارهای بیهوده چیزی نپردازید.

تمام سادگی و بی پیرایگی که در اموزشهای زرتشت در صدر دین آوری وجود داشت در دورانهای بعدی سرشار از پیرایه ها و کجراهی ها و مراسم و شعایری شد که نمونه های آنها در آثار متأخر مزدیسنی، یا بهدینی فراوان است و این ساخته های فراوان موجب شد که اغلب پژوهشگران به موجب کثرت و تنوع متنها شخص زرتشت و آموزش هایش را از روی چنین متون مخدوش و نادرستی فراهم کنند و سیمای راستین پیامبر، در پس پرده چنین آثاری بماند.

مطالب از گاتهای زرتشت، محمد علی اسلامی ندوشن، هاشم رضی
نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 15 اردیبهشت‌ماه سال 1385 ساعت 12:49 ب.ظ http://www.adinehbook.com

دوست داری پولدار بشی؟ هر کلیک 80 ریال!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد