خرد منتهی است و خدا نا منتها، خرد آفریده است و خدا آفریننده. حتی نمی توان خدا را ستود، زیرا در تعریف گنجانیده نیست، و او را آنگونه که هست، نمی توان در توصیف اورد. بنابراین کسانی که او را تحت نام وصف می آورند کار نا شایستی می کنند.
زرتشت بر خلاف خرافات و موهومات دوره خود قیام کرد. قربانی و پیش کشی نذرها و پرداخت باج و خراج به کاهنان و قبول زور و بیداد از سوی فرمانروایان خودکامه و زهد و ریاضت را مردود شمرده و از کردار اهریمن معرفی نموده است.
زرتشت عبادت را فقط خدمت به مردم و پیروی از سه اصل: اندیشه و گفتار و کردار نیک معرفی کرده است.
عبادت جز اندیشه و گفتارو کردار نیک چیزی نیست.
کسی که در منش، یعنی اندیشه و در گفتارو کردار خود، همیشه از قانون راستی و نظام حق( اشه ) پیروی کند، عبادت کرده و زندگی را برای خود و خانواده و شهر آسان و نیک کرده است.
کار و کوشش در سایه راستی و نیک منشی و کوشش در توسعه زندگانی راحت و ایجاد ثروت و قدرت کافی برای حفظ استقلال به دست می اید که بهترین عبادتهاست.
زرتشت به تکرار و بارها گفته استکه کرپن ها را که به نام دین شما را می فریبند، فرمان نبرید و به آنان به عنوان انجام کارهای بیهوده چیزی نپردازید.
تمام سادگی و بی پیرایگی که در اموزشهای زرتشت در صدر دین آوری وجود داشت در دورانهای بعدی سرشار از پیرایه ها و کجراهی ها و مراسم و شعایری شد که نمونه های آنها در آثار متأخر مزدیسنی، یا بهدینی فراوان است و این ساخته های فراوان موجب شد که اغلب پژوهشگران به موجب کثرت و تنوع متنها شخص زرتشت و آموزش هایش را از روی چنین متون مخدوش و نادرستی فراهم کنند و سیمای راستین پیامبر، در پس پرده چنین آثاری بماند.
دوست داری پولدار بشی؟ هر کلیک 80 ریال!